Home

Monday, August 8, 2011

BRACES

Assalammualaikum,

Okeyh la...sebabkan ramai yang tanya dekat saya, ade jugak yang anta message and email dekat saya tanya about my braces ni...berapa cost dia? dekat mana buat? mahal ke tak eh..mesti mahal kan? sakit ke tidak? berapa lama nak pakai? ape rasa bila pakai braces ni? ok..ok saya jawab satu-satu k...
1) Berapa cost dia? (cost untuk pasang braces)
 Untuk pengetahuan semua, cost untuk pemasangan braces ni berbeza mengikut tempat and jenis braces yang kita pakai...actually semua ni depends on masa consultation dengan dentist kita tu...so saya sarankan dekat kawan-kawan yang mana berminat untuk pasang braces ni untuk buat beberapa perkara ni dulu:
- SURVEY dulu klinik pergigian mana yang ada buat rawatan ORTHODONTIC [sebab tak semua klinik gigi yang ada menawarkan khidmat Orthodontic ni]
- Dapatkan anggaran kasar untuk pemasangan braces
- Buat pilihan klinik mana yang dirasakan terbaik yang menawarkan khidmat dan harga yang berpatutan

Saya buat survey dekat almost 5 klinik gigi sekitar Shah Alam and finally saya memilih untuk mendapatkan rawatan dekat klinik yang berhampiran dengan rumah saya...

Cost untuk pemasangan braces sahaja adalah sebanyak RM 4500 (cost ni tak termasuk treatment gigi), downpayment RM 1500 dan bayaran ansuran bulanan adalah sebanyak RM 100 sebulan.

After perjumpaan untuk pertama kali, doctor akan bagi free consultation untuk mengukur dan menilai tahap kecacatan gigi, cost yang terlibat dan akan menerangkan sedikit sebanyak mengenai pemasangan braces, cara penjagaan dan juga treatment.

So total keseluruhan yang telah saya belanjakan pada hari saya memasang braces ni adalah:
Downpayment = RM 1500
Cabut gigi = RM 80 (per gigi) 
X-Ray & gambar = RM 120
Scaling=  RM 80
Tampal gigi = RM 80 (per gigi)
So, total semuanya untuk permulaan pemasangan:
RM 1500 + RM 80 (x2) + RM 120 + RM 80 + RM (x2) = RM 2020.00

Monthly saya bayar RM 100 untuk setiap kali treatment.  Hidden cost yang lain, scalling sekali lagi, whitening (if needed), inner retainer & retainer mungkin cost dia lain..tapi benda retainer ni akan diberitahu kemudian berapa cost dia..sebabnya retainer ni akan di pasang selepas besi2 ni dicabut dari gigi saya...retainer tu besi yang melekap dekat gigi..usually orang yang baru lepas bukak braces dia..dia akan diberi masa untuk pakai besi tu mungkin 6 bulan yang pertama selepas di buka...besi tu dia 1 garis melintang and cara pemakaian dia sama macam melekap gigi palsu..ekekeke

2) Dekat mana buat?

Saya memilih klinik yang dekat dengan rumah saya sebabnya, banyak-banyak tempat saya pergi survey, klinik ni yang paling murah dan harga yang berpatutan di tambah doctor nye sangat baik dan lemah lembut...saya ni takot jumpa dentist sebenarnya...FOBIA sebab dulu masa time sekolah dulu, dentist yang datang buat treatment dekat skolah semuanya ganas-ganas..so saya takot! hahahaha sebab tu gigi simpang siur! haish! So nama klinik tu adalah Klinik Pergigian Zubaidah di Seksyen 18, Shah Alam.

3) Mahal ke tak eh...mesti mahal kan?

Ermmm...untuk rawatan Orthodontic ni, memang semestinya tak ada yang murah...kalo nak murah, pergi la dapatkan rawatan dekat klinik pergigian kerajaan..klinik kerajaan bukannya tak bagus...bagus jugak sebenarnya...standard dia sama aje dengan klinik-klinik swasta yang lain..cumanya, untuk rawatan braces ni, kita kena daftar awal..which mean dari sekolah lagi kena daftar dah...sebab giliran dia banyak...maklumlah, ramai orang yang memohonkan...saya ni dapat kesedaran untuk pakai braces dah terlambat..da umur 20-an baru teringat nak pakai..so camne la nk mohon untuk buat dekat klinik kerajaan...padahal ayah saya dulu pun penjawat awam jugakkan...boleh je apply..adoila...so jawapan untuk soalan ini adalah...semestinya MAHAL!

4) Sakit ke tak?

Okey, terus terang saya cakap...saya memang sangat takot untuk dapatkan rawatan dekat klinik gigi ni...macam yang saya cakap dekat perenggan atas ni..saya FOBIA dengan doctor gigi dulu...hahahaha tapi, alhamdulillah..Dr.Zubaidah ni sangat baik dan lemah lembut...even masa nk cabut gigi dulu pun, saya boleh rasa sangat tenang...yang nak di cabut gigi tu plak, bukannya gigi yang rosak tau..gigi yang elok yang terpaksa untuk di cabut..aauucchh!! tapi saya ok je...hehehe

Masa time doctor saya pasangkan braces ni pun...sebenarnya tak ada rasa ape pun..sakit sikit pun tak...hahaha tapi sakit dia datang time bila tau..bila da malam,da masa nak tido tu..time tu mula rasa gigi & gusi sengal-sengal...esok paginya bila bangun, rasa nk bukak mulut sakit...then gosok gigi rasa macam azab giler...pantang tersentuh sikit gigi ni...memang rasa cm nak nangis...huhuhu nak makan pun sakit! so selalunya saya seminggu selepas treatment, saya memang tak akan dapat makan nasi..huhuhu makan sup2 or bubur je... cedih kan? tapi sakit tu skejap je...smggu je sakit...after that nak telan ape pun boleh...ekekeke


5) Berapa lama nak pakai?

Depends on keadaan gigi and tahap pergerakkan gigi anda..kalo gigi tu cepat bergerak..so cepat la masa pemakaian nye...kalo gigi tu lambat bergerak..makanya, lambat la masa untuk bukak braces tu nanti...simple kan? heheehe

6) Apa rasa bila pakai braces?

Hurrmmm...ape rasa eh? hahaha mula-mula rasa cam susah nak tutup mulut...tapi bila da lama-lama...rasa cm dah biasa la...tak ade masalah...nak makan pun ok je...tak ade problem pun....

Cuma, ada masalah sket la bila pakai braces ni...hehehe nak tau ape masalah dia?
- Bibir tak boleh kering...kalo kering, besi-besi ni boleh tersangkut dekat bibir bila kita tengah bercakap..then bibir akan luka la kan...huhu da biasa kena la ni...
- cara pembersihan celah-celah gigi menggunakan berus khas...benda ni paling saya malas nak buat...sebab leceh! tapi saya kena buat jugak! huhuhu
- Doc nasihatkan supaya saya tak minum minuman yang berkafein macam kopi & minuman bergas..fuhh! nasib baik saya tak brapa suka minum kopi and minum air gas...
- saya TAK BOLEH MENGGIGIT sangat...which mean macam kalo makan burger ke, or ape-ape yang memerlukan saya untuk gigit makanan tu...saya tak mampu untuk memutuskan makanan tu menerusi gigitan...wah!! ayat! hahahaha so kalo nk makan something yang memerlukan gigitan...saya akan potong kecik-kecik supaya senang nak telan...
- saya jugak tak boleh nk gigit buah...tak boleh nk makan jagung rebus or bakar..huhuhu nak tarik sate dari lidi tu...ermm..ape lg...cedih kan? sob3!

Sudah hampir genap 2 tahun saya memakai braces ni..memang banyak lah perubahan yang dapat di lihat...sepatutnya duration saya pakai braces ni cuma 2 tahun sahaja..tapi macam yang saya cakap...semuanya depends on movement gigi kita...kalo cpt bergerak..so cepat la saya bukak braces ni...then last month punya treatment, doc bagitau mungkin saya kena extend another 1 year baru boleh bukak braces ni..hua3! sebab gigi geraham bawah saya masih tak bergerak lg...huhuhu tak pe la..sabar je la kan?

Tengok progress pergerakkan gigi saya dari sebelum pakai braces sampai la sekarang...untuk makluman, dulu saya memang tak bertudung ye...baru sekarang ni je dapat hidayah untuk menutup aurat and still on going untuk berubah menjadi yang lebih baik...so pic ni hanya untuk makluman mengenai progress pergerakkan gigi saya je ok...

Ok ni pic masa baru 3 bulan saya masuk kerja di tempat saya sekarang...on this time saya masih belum pakai braces lagi..perasan tak gigi depan saya macam terjungkit dan tak rata...

ermm...mungkin gambar ni clear sket kot...gigi depan saya tak rata..so efek dari tu, senyuman saya pun jadi macam senget sikit..i mean, bibir saya nampak senget sikit bila senyum...

this pic masa hari pertama saya pakai braces..which mean, this tima baru a few hour saya pakai braces ni la...

after 1 year...dah nampak progress kan?? senyuman saya dah tak senget..bibir saya dalam keadaan yang sepatutnya..yang paling best..gigi saya dah rata..weeee!! ni gambar lesen saya..sowi ye kalo kabur..sebab pic ni kecik je...

yang ni pun after 1 year saya pakai..if tak silap, pic ni amik masa time raya tahun lepas...

haa...gambar ni jelas kan??

ok..ni pic paling latest and paling sengal!! haish! malu nk upload sebenarnya..tapi sebab nk tunjuk yang gigi saya da rata and banyak progress after almost 2 years pakai..saya upload gk la kan..tapi jangan gelak lebih2 k..hehe
ok lah...ni aje yang dapat saya share pasal braces saya....if ada apa-apa additional info, boleh la rujuk dekat dentist anda ye...ekekekeke saya cuma share based on my experience je...hehehe  Di harap entri saya kali ni dapat menjawab persoalan-persoalan yang di tanya oleh kawan-kawan saya...

Sekian terima kasih....

34 comments:

  1. Salam. Dr Zubaidah yg dkt My1Shop tu eh? Kalau total secara kasar nak pakai braces yg paling murah berapa eh dan kalau nak buat mcmana eh?

    ReplyDelete
  2. W'slm..yup! Klinik Dr. Zubaidah yang dekat situ...ermmm...total secara kasar eh? actually, benda ni depends on tahap 'kecacatan gigi' (term dlm interdental tau!) so better pegi jumpa Dr. Zubaidah dulu, dia free consultation regarding with braces ni..nanti dia akan bagi cadangan macam mana nak buat..then dia akan bagi fix cost, then dia akan tanya sama ada kita mampu & stuju or tidak untuk proceed pemasangan braces ni...kalo setuju baru dia proceed...

    macam saya, Dr. Zubaidah charge RM 4K untuk braces sahaja, then RM 1.5K untuk deposit...then ada a few things yang kena buat macam cabut gigi, cuci gigi and macam2 lagi la...so my advice, better jumpa Doc dulu ye...

    ReplyDelete
  3. Salam... nk tanye..braces yg awk pakai jenis ape ek? sbb sy ade dgr skrg psl Damon Braces .. tp x sure ni elok ke x..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Damon braces? tu yg baru punya kot...saya pakai braces yg biasa je...huhuhu

      Delete
  4. salam, awk dah tanggalkn braces n retainer kan? ada kawan sy cakap, org yg pernah pakai braces ni, bila dia senyum, mesti nmpk gigi. tak boleh nk cover gigi tu. betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam,
      saya belum lagi tanggal braces...
      sebab gigi bawah belum lagi rapat sepenuhnya (dulu saya cabut sebatang gigi geraham untuk pasang braces ni)
      tak tau lagi bila boleh bukak braces ni..huhuhu
      ermm..saya rasa, saya sebelum pakai braces pun saya senyum nampak gigi, dah pakai braces pun senyum nampak gigi jugak...da tanggal nanti, pun mgkin senyum nampak gigi...hahahahaha gigi dah cantik, ape salahnya senyum nampak gigi...btol tak?

      Delete
  5. Salam Cik Nad..saya nak tanya..yg installment rm100 tiap bulan tu untuk habiskan bayar rm4k tu ke charges lain..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam,
      Okeh, harga untuk braces sahaja RM4K, downpayment RM1500...
      so ada lg balance RM2500 kan? yang RM100 monthly tu adalah bayaran bulanan untuk habiskan balance lg RM2500 daripada RM4K jumlah asal harga untuk braces tu...

      Yang tak masuk dlm pakej RM4K tu adalah, retainer+permanent retainer RM500, Scalling RM80 (setahun 2 kali buat scalling), cabut or tampal gigi (mengikut keperluan) RM80 sebatang, X-Ray RM120...

      Delete
  6. awak, nk tnye xray buat kat skali kat klinik 2 ke x ea??

    ReplyDelete
    Replies
    1. x-ray buat dekat klinik lain sebab dekat klinik zubaidah tu dia tak ada kemudahan untuk x-ray.
      lepas consultation dengan doktor, doktor akan advice and rujuk kita ke klinik lain yg ada dalam list doktor tu untuk kita dapatkan khidmat x-ray.

      Delete
  7. Assalam,
    betul ker semua klinik kerajaan hanya menawarkan pemakaian braces kepada pelajar 17 tahun ke bawah sahaja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul! sebab tu adik kena register dekat klinik kerajaan sementara masih umur 17 tahun dan ke bawah...lebih dari 17 tahun, adik kena buat dekat swasta..memang kena tunggu lama, but it's ok, value for your money.

      Delete
  8. Kalau 17 tahun ke bawah nak pakai braces ? Berapa kos nya ? Please rep :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau adik umur belum masuk 18 tahun dan masih bersekolah, lebih baik adik register dekat klinik gigi kerajaan. kos nye mungkin lebih murah, kakak tak sure berapa tapi mungkin bawah dari RM2K. register je dulu, memang kena tunggu giliran and lambat baru dapat, but it's okey, khidmat yang klinik kerajaan and klinik swasta bagi sama aje. yang tak sama kos perubatan. ofcz la buat dekat swasta lebih mahal. apa-apa pun, discuss dengan parents and buat keputusan yang terbaik.

      Delete
    2. Memang nak pakai . Sebab gigi pun dah mcm ape . So , nak cri mana tempat yg paling murah .

      Delete
    3. oooo...if like that, buat la keputusan yang terbaik..and ikut bajet jugak..try survey dekat klinik yang ada tawarkan orthodontic ni, tengok harga and perkhidmatan dia macam mana...murah tak semestinya tak bagus, mahal tak semestinya bagus..so kena consider banyak benda sebelum decide untuk buat braces. gud luck!

      Delete
    4. Kalau still ada lagi gigi susu pun boleh pakai ke ? Hahah sorry lah kak banyak tanyaa . Hm :/

      Delete
    5. hehe it's ok dik...better tanya, at least u got a lot of information... macam dentist akak cakap, dia advice kalau masih ada gigi susu, make sure gigi susu tu dah cabut and ganti dengan gigi kekal.. sebab sayang kalau buat braces dekat gigi susu, nanti bila tumbuh gigi kekal selepas pasang braces, lagi payah nak betulkan buatnya gigi tu tumbuh out of track..kalau gigi susu adik masih ada, the best way adik tunggu sampai gigi susu dah cabut and gigi kekal dah tumbuh..tapi kalo gigi geraham bongsu tak pe kalau lambat tumbuh, sebab braces cuma di pasang setakat 1-2 gigi terakhir..maknanya, doktor tak kan pasang braces sampai betul2 gigi geraham yang terakhir.

      Delete
  9. Akak.. btol ke utk dptkan consultation pasal pmaksian braces kt klinik dr zubaidah tu free?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul dik...free consultation dekat Klinik Dr. Zubaidah tu...

      Delete
  10. salam saya naj num fon klinik tu boleh tak

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, yg RM4K tu termasuk gigi bawa ke?? ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, yup! 5 tahun lepas RM4K tu cost untuk braces gigi atas and bawah...

      Delete
  12. salam kak. nak tanya dkt klinik tu kalau taknak pakai braces and nak pakai retainer terus boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam...sorry lambat reply...ermm...tak sure boleh ke tidak terus pakai retainer...better consult dengan doktor terus...lagipun kan, sebenarnya, lagi selesa pakai braces dari retainer tau...retainer tu mcm susah nak bercakap bila pakai...mungkin sebab tu doktor suruh pakai time malam je kan..hehe

      Delete
  13. Akak nk tnye till now akak pki braces lagi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak dah bukak braces 2 tahun lepas dik..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  14. Salam akak total smua harga berapa sye x paham sgt pasal harga ni .klu ksluruhan brpe ye semua

    ReplyDelete
  15. Salam akak total smua harga berapa sye x paham sgt pasal harga ni .klu ksluruhan brpe ye semua

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. semua proses buat dekat klinik tu ke? or ada jugak yang kena pegi dekat klinik lain? :)

    ReplyDelete
  18. salam .. klau contoh kita pakai braces bukn dekat klinik tp home servis pstu lps bukk tu kn kne pakai retainer .. klau kita nk buat retainer kat klinik blhh ka ,?

    ReplyDelete