Home

Monday, January 7, 2013

Hello Braces!

As-salam...
1st of all...nak wish selamat tahun baru...weeee....hehehehe
last friday saya ke Klinik Zubaidah untuk treatment braces...
punyalah saya ni busy giler lately ni...almost 2 month tak pergi treatment braces!
nasib baik my dentist tak marah...hahahahahaha

So last 2 month saya punya braces kaler shocking pink + turquoise untuk gigi atas, gigi bawah pulak saya pakai kaler baby blue...wakakakakaka giler nye Cik Nad! Aahhh! peduli hape! gigi aku kan?? hak3!

 hehe time ni muka banyak bekas jerawat....so cam comot sket...nampak tak kaler kt braces tu? sangat terang dan jelas kan? terima kasih kepada kamera handphone samsung galaxy SIII...hahahahaha

Then baru2 ni saya pergi treatment braces, my beloved dentist tanya, nak pakai kaler ape pulak?
saya cakap saya nak buat 3 kaler!! terkejut dentist saya....hahahahahaha tapi tak jadi pun amik 3 kaler...saya pakai 2 kaler jugak...shocking oren + dark purple....hasil dia cantik jugak! i like!

haa..ni pakai hengpon murah je snap pic...sebab tu la kualiti tak brape nak cantik...tapi still nampak dengan jelas kaler braces tu...

tahun da masuk tahun ke 4 saya pakai braces...my dentist kata pergerakkan gigi bawah saya sangat lambat...sebab dulu saya cabut 1 gigi atas sebelah taring belah kiri and satu lagi gigi bawah, gigi geraham belah kiri jugak....so now gigi atas dah fully okey, semua dah rapat and tersusun cantik....tapi masalahnya gigi bawah saya, tempat yang cabut dulu...gigi geraham yang cabut dulu meninggalkan ruang yang agak besar...so bila ditarik untuk rapatkan, pergerakkan gigi geraham lain agak lambat...sebabnya doktor cakap, semua gigi geraham saya ada 4 tunjang...saya ingatkan itu normal...rupanya doktor cakap, sepatutnya gigi geraham bongsu sahaja yang ada 4 tunjang, gigi lain normally 3 tunjang...tapi kes saya, lepas tgk X-Ray, semua gigi geraham saya ada 4 tunjang...so bila ada 4 tunjang, gigi tu sangat kuat and susah untuk di tarik...bayangkan, doktor cuba untuk tarik gigi geraham bawah ni dari bulan Februari 2012, now dah Januari 2013....but still pergerakkan sangat slow...ada lagi 3mm ruang yang perlu dirapatkan....hurrmmm....doktor kata, "sabar la ye Nadrah..." hahahahahahaha

Kalo saya ni tak sabar, memang dah lama saya mintak doktor bukak besi2 ni...mak saya pulak tak abih2 tanya..."kakak, sampai bila ko nak simpan besi2 ni??" pergh! mendalam sungguh soalan! hahahahahaha
saya sendiri tak sabar nak bukak braces ni...rasa cam lama sangat dah pakai...tapi betul la...macam doktor cakap aritu, masa mula2 saya pakai braces...doktor target boleh bukak selepas 2 tahun....mula2 gigi saya bergerak dengan sangat cepat...dalam masa 3 bulan semuanya okey, pergerakkan sangat laju....tapi after that bila melibatkan gigi geraham, mula la start slow pergerakkan dia...tapi tak pe, kekadang seronok jugak bila pakai braces ni...

Masa tengah treatment aritu, doktor ada cakap..."pandai Nadrah jaga gigi, gigi Nadrah cantik...bersih je..." hehehe (kembang la tu doktor puji kannnn??? haak! dush! hahahaha) ye la...pakai braces ni, kita kena sangat peka dengan kebersihan gigi kita...

dah la gigi kena ikat dengan besi, pastu kuat makan! suka makan macam2...ofcz ada serpihan makanan yang akan melekat dekat gigi...KENA INGAT! penjagaan gigi yang baik sangat perlu okey! jaga kebersihan gigi bukan bermakna awk kena gosok gigi setiap masa...haish! kalo saya pun rimas kot! gosok gigi mcm biasa, 2 kali sehari...tapi bila pakai braces ni kena ada extra care....kena rajin2 berus dengan interdental brush...alahai! memang keje leceh nk kena berus setiap celahan gigi...tapi MESTI KENA BUAT! sebab kalo tak nanti gigi kotor, then gusi membengkak sebab gigi tak bersih...and tu la penyebab gusi berdarah....

Setiap 6 bulan sekali saya akan pergi buat scaling...cuci gigi ni perlu, sebab kita makan macam2, minum pun macam2 jugak...macam saya ni, suka nau minum mocha...mocha tu kan ada caffeine (kalo tau dentist saya ni..abih la...hahahahahaha doktor da pesan awal2, pakai braces kena start say bye2 dekat minuman berkafein) so, bila buat scaling, doktor akan polish skali...time tu rasa cam, gigi saya la yang paling bersih di universe!! wah! ayat bukan calang2! hahahahaha

Sepanjang 4 tahun saya pakai braces ni, memang byk pengalaman yang best and tak best dalam penjagaan gigi ni...and yang lagi best, saya da dapat mengatasi rasa fobia bila berjumpa dengan dentist...kalo dulu, dengar je nama doktor gigi, mesti rasa cam nk terkencing dalam seluar!! hehehehehe tak de la...

Rasa sakit lepas treatment braces tu da rasa macam asam garam kehidupan dah! wah! ayat! hahahahaha ye la...da biasa da bila gigi dgn gusi rasa sengal...tak boleh tersentuh, nak tido pun sakit, nak makan lagi la sakit...so dah biasa dengan situasi begitu...

Saya tau ramai reader saya dekat blog ni sangat berminat dengan entry braces ni....so thank's a lot sebab sudi singgah and membaca...kepada yang berminat untuk pakai braces, dipersilakan...

*Dentist saya say thank's dekat saya...sebab dia kata ramai patient dia datang sebab baca blog saya...hahahahahahaha  saya tak de la nak promote sangat...cuma, bila bagi servis yang baik, kita puas hati and ofcz kita akan bercerita dekat orang kan? lagipun dentist saya tu sangat baik....saya suka...dentist saya telah berjaya buat saya tak takot untuk dapatkan dental treatment lagi...thank's doktor Zubaidah... I Love U ketat2!  

10 comments:

  1. Assalamualaikum...hye awak...boleh tak saya nak tahu pasal clinic Dr.Zubaidah tu in detail? utk 2013 ni dia charge buat braces brpa ribu dah skrg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam...klinik Dr.Zubaidah tu dekat sebelah Giant Sek 18, Shah Alam...
      untuk rate 2013 ni saya tak sure berapa harga...sebab saya pakai braces da 4 tahun masuk tahun ni...mungkin awak boleh consult dengan doctor...don't worry, free consultation untuk klinik tu...

      Delete
  2. salam, sis.
    masa scaling tu dr buang braces tak? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, masa time scalling tu, doc tak bukak pun braces tu...memang buat scalling dengan braces sekali..hehe

      Delete
  3. Assalamualaikum...tumpang tanya sikit...dulu awk ada cabut satu gigi bawah yg sebelah gigi taring tu anda satu lagi gigi geraham ..gigi tu dicabut semasa dalam tempoh awak pakai braces atau dah lama cabut sebelum pakai braces?

    Sebab gigi geraham saya dah 3batang dicabut...yang kat bawah satu geraham dah dicabut about 10yrs ago...yang belah atas satu belah kiri dah cabut 10yrs ago...and satu lagi geraham atas belah kanan baru cabut bulan lepas....sejak hilang geraham ketiga nie, sebutan pertuturan jadi kurang jelas sikit and rasa sangat tak selesa... Agak-agak boleh tak rapatkan semula ruang kosong tu? Kedudukan gigi2 yg dicabut tu adalah selepas ruang kosong tu masih terdapat dua geraham besar lagi...

    ReplyDelete
  4. Harap sangat awk dpt reply msg sye nie...sbb sye klu boleh tak nak wat bridge atau implan gigi palsu utk ganti ruang kosong tu..l

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry lambat reply...kalau awk pakai braces pun boleh, then nak buat bridge pun boleh...tapi bridge, cost dia tinggi...better consult dengan dentist...

      Delete
  5. Thanks for reply...semua 3batang gigi yg dicabut adalah jenis gigi first molar@geraham pertama..(rahang atas kiri dan kanan, and rahang bawah sebelah kanan.sye kalau boleh just nak buat braces untuk ubah kedudukan gigi geraham second molar ke kedudukan gigi first molar...dan gigi third molar(gigi bonsu) ke kedudukan second molar...

    Sye kalau boleh nak elakkan buat bridge sebab sayang nak ubah strukturnya gigi asal...and satu lagi bridge tak tahan lama...kalau nak buat implan pun sye tak confident juga....kalau sye buat braces utk ubah kedudukan gigi tu...thats means sye seolah2 diberi peluang kedua untuk dapatkan gigi yg sempurna...sye pun dah berazam nak jaga gigi sye betul2 lepas ni... Rasa menyesal je tak jaga gigi masa remaja dulu..Silap sye masa remaja dulu tak serius jaga gigi tu....ada gigi yg berlubang pun asyik delay waktu je nak Gi tampal.....last2 kena cabut je bila dah teruk...

    ReplyDelete