Home

Wednesday, November 28, 2012

Pengalaman: Taman Negara, Kuala Tahan, Pahang (Part 2)



Assalammualaikum, 
okeh ni sambungan dari episod yang hari tu...
selepas berpenat lelah mendaki kanopi walk, jalan2 melawat perkampungan orang asli, berbasah-basahan main air sungai Kuala Tahan then seterusnya ada kelas pada malam tu..kelas ni untuk sesi perbentangan selepas program2 yang telah dijalankan...kiranya macam rumusan kepada semua program2 ni la...

budak yang tengah tulis tu macam terer je...hahahahahahaha (mengata diri sendiri!)

ini group saya...

So, selepas sesi pembentangan ni, kami dibenarkan balik untuk berehat2 sebab esoknya ada sesi lain pulak...sesi keesokkan harinya dikendalikan oleh KBM...program yang diberi memang bagus...lebih kepada kesedaran diri dan lebih mendekatkan diri kepada Pencipta kita Allah S.W.T...

Mula-mula dia adakan proses mengenali diri dan orang lain, then banyak lagi la...tapi saya rasa program ni memang bagus, memberi kesedaran betapa selama ni kita alpa dengan segala tanggung jawab...kita rasa kita dah buat yang terbaik, tapi sebenarnya masih belum ada yang cukup...erm...banyak la benda yang telah membuatkan saya sedar dari 'mimpi yang lena'..

bukan main seronok main tepuk amai2...hehe

orang lain berteleku tunduk menginsafi diri...tapi budak nakal 2 org ni? hehehe bergosip plak!
aktiviti ni memang agak memedihkan (sebab letak lilin atas tapak tangan kot!!

ni close up pic lilin atas tangan...
nampak tak kesan kt tapak tangan saya tu, tu kesan dari terbakar kena lilin masa progam ni la...abaikan lukisan di jari...hehehe
ermmm...yang pasal sesi letak lilin dekat tapak tangan ni saya suka....pihak penganjur bagi sebatang lilin kecik, dia letakkan atas tapak tangan then dia bakar, lepas tu dia bagi seketul arang and sekeping kertas putih berbentuk hati....semasa sesi ni berjalan, rasanya rata2 semua orang menangis sebabnya dia mengambarkan betapa banyaknya tindakan kita dan perbuatan kita yang telah kita lakukan selama ini untuk mengotorkan hati kita tanpa kita sedar atau semasa kita sedar....lilin dekat tangan pula macam mengambarkan, kalau kita rasa sakit kulit dibakar dengan lilin, rasa panas terbakar tu cuma 1% je kalau nak diikutkan or kalau nk compare dengan rasa panas di Neraka...memang saya menahan rasa sakit masa lilin tu bakar tapak tangan saya sampai mengigil2 la tangan ni...huhuhuhu memang sakit bila kita sengaja bakar kulit kita...bayangkan azab dekat api neraka nanti macam mana? Nauzubillah...Ya Allah, ampunkan la dosa-dosaku, ibu bapaku, adik beradik ku, sahabat-sahabatku dan juga semua saudara mara seislam ku...jauhilah kami dari azab api neraka mu...amin.

acara seterusnya, 'Meniti angin malam' ingatkan nigth walk rupanya dalam dewan tu jugak..haha

waktu ni, saya sendiri tak tau yang sebelah saya ni replika kubur!

tengok! saya terkejut dalam keadaan mamai pandang replika kubur dekat sebelah saya...
 MENITI ANGIN MALAM...saya membayangkan sesi ni NIGHT WALK! dah ngeri dah time tu sebab ingatkan kena jalan tutup mata malam2 gelap kt hutan tu...wakakakkaka teringat masa zaman sekolah2 dulu... tapi sangkaan saya meleset, kami memang kena tutup mata...tapi cuma digerakkan dalam kawasan dewan tu saje...saya pulak kebetulan malam tu macam sangat penat...dah la program ni tengah malam...jadinya, bila kena tutup mata then duduk diam2 dalam gelap, speaker tepi telinga pun saya tak sedar....saya sedar2 je tiba2 ada orang menjerit2 then 'MARABBUKA' - SIAPA TUHAN KAMU!! berderau darah saya...yela tengah tidur, dengan agak lena sambil terduduk tiba2 ada orang menjerit kena seksa pastu sebut perkataan tu...terus saya terjaga dalam keadaan blur...then beristighfar panjang...rupanya dorang dah lama melakonkan kejadian/peristiwa di alam kubur rupanya...saya ni terlelap, sedar2 je tiba2 orang tu kena seksa dalam kubur...huhuhuhuhu padahal speaker tepi telinga je sebab saya duduk depan skali....then dorang selubungkan dengan kain putih yang dah ada kapur barus dan setanggi, ermmm...perasaan time tu, blur! aduh! teruk btol saya kan? huhuhuhu

Then bila dia suruh bukak mata, saya terkejut sebab nampak batu nisan btol2 sebelah kaki saya...adoiyai! time tu memang dah tak boleh nak fokus, sebabnya tak tau cerita ujung pangkal, tiba2 dah nak sampai ending je...hahahahahah len kali jangan tido!! tapi ada kejadian lain la time tu....saya rasa tak perlu nak cerita kot, takot membuka aib orang...huhuhu

sesi bermaaf-maafan..

sedih akak ni...sampai merah2 hidung...huhu

orang lain menulis heart to heart dekat orang tersayang...saya pulak, tak tau ape yang saya tulis...tak tau napa time tu tiba2 blur...

Okeh, ni sesi akhir...saya banyak tertinggal untuk sesi akhir ni sebab nya saya kena prepare teks untuk jd MC bagi majlis penutup tengah hari tu...so, tak dapat nk ngulas banyak la...cuma ape yang boleh saya cakap, sepanjang program tu memang tak ada setitis pun air mata saya jatuh...orang lain menangis beriya...saya ni langsung tak menangis....bukan keras hati, cuma mungkin saya ni memang susah nak menangis...huhuhu

Tapi overall saya memang suka program ni....dan kalau ada lagi program macam ni, saya tak teragak-agak untuk turut serta... i like!!


Okey, sekian untuk post kali ni....terima kasih....

No comments:

Post a Comment