Home

Thursday, April 12, 2012

Keje atau Further Study...DILEMA

Assalammualaikum,
Salam Sejahtera,
Salam 1Malaysia,

3 tahun yang dulu, pada tarikh yang sama 12 April 2009...
saya on this time, tengah menghitung hari untuk habis praktikal...
dulu saya belajar dekat UiTM Jengka, Pahang (Batch 2005)
then, saya lambat 1 semester untuk praktikal (biasalah, org nakal...ade je la yg sangkut paper kan? hik3!)
sepatutnya semester 6, saya kena pergi latihan industri (praktikal) tapi disebabkan ada lagi 2 paper saya tak amik lagi (sebab dulu drop paper tu)...paper Account dengan Ekonomi plak tu! haish!
So saya dengan bijak dan pandainya, sanggup tak nak praktikal on that time (walaupun boleh praktikal dekat dalam UiTM, tapi tak nak sebab konon2 nak praktikal dekat luar..dapat elaun! hak3!)

Sepanjang semester yang ke-6 tu, saya dengan girang dan gembiranya amik 2 paper shj...duduk dekat dalam kolej, dapat bilik 2 orang je sebilik..wow! memang heaven giler...kelas saya cuma ada 4 hari je...1 hari saya free dalam setiap minggu...best! memang best!
saya yang suka ambil kesempatan ni, tanpa berlengah2, masa cuti sem yang ke-5 dulu, gap dia adalah lebih kurang 2 bln lebih...saya apply kerja dekat butik Key Ng, Subang Parade...memula saya kerja untuk sepanjang 2 bln cuti sem tu..then bila saya nak berhenti, Manager butik tu tahan saya...dia tak bagi saya berhenti..sebabnya dia kata saya boleh berbahasa inggeris dengan baik then saya pandai buat surat and claim (hahahahahaha...padahal saya ckp simple english je kot! adoiyai!) jadinya, manager tu telah mengkontrakkan saya...dia kata, kalo boleh, tolonglah datang kerja walaupun cuma 2 kali seminggu...so, saya pikir2 balik, semester 6 ni saya cuma ada 2 paper..so why not saya kerja...jadinya, start dari situ, bermula lah episod saya berulang alik dari Jengka ke Subang Jaya every week...best kan? memang best ! penat tak ingat kot! haish!

Okey, berbalik pada cerita saya praktikal 3 tahun lepas tu....
Nak dijadikan cerita, saya dapat praktikal dekat UMW Corporation Sdn. Bhd.
saya suka la praktikal dekat situ...dekat giler kot dengan rumah saya...
jadinya,bermulalah tarikh baru 3 Jan 2009 saya melapor diri dekat situ dan bermulalah perjalanan hidup sebagai student praktikal dekat UMW Corporation tersebut...

So, macam biasalah, orang memang selalu tanya...nanti dah abih praktikal, saya nak sambung study ataupun kerja...jawapan saya sangat laju and ringkas...saya cakap, saya nak terus kerja...then macam biasalah..macam2 komen orang bagi...ada yang kata, better study dulu la..nanti dah keluar terus ada degree...cerah masa depan...pastu nanti senang nak apply kerja...tapi saya, tetap dengan pendirian saya, saya nak terus kerja...

Then setelah tamatnya 4 bln saya praktikal di UMW Corporation, saya tak terus mengangur...kan tadi saya ade cerita yang every weekend saya kerja dekat butik Key Ng, Subang Parade tu kan? so saya pun continue je lah keje dekat situ...
Nak dijadikan cerita, 3 minggu selepas saya abis praktikal...tiba2 MARA call, kata minta saya hadir untuk interview...saya pun terkejut la..macam mana la pulak saya ni boleh dipanggil untuk interview? sedangkan saya tak apply pun kerja dekat MARA...jadi saya pergi ajelah...tanpa berharap apa2 keajaiban..ye la, bayangkan time tu saya baru abis praktikal...dengan tak ada sijil diplomanye, transkrip kena freeze sebab saya tahun akhir, so pihak UiTM freeze semua untuk dorang calculate CGPA...saya tawakal je pergi interview, dapat tak dapat tu belakang kira..hahaha

In the mean time, selepas saya balik dari interview...3 hari selepas tu, UMW Industrial Power (UMW IP) pulak yang panggil saya untuk attend interview...kali ni post contract sebab gantikan orang tengah cuti bersalin...then after a few interview, saya dapat kerja tu...so ini consider kerja pertama saya la dekat opis selepas praktikal...walaupun cuma 3 bln contract...tapi sayangnya, tak lama saya dengan UMW IP, sebabnya MARA dah panggil untuk lapor diri...wah! saya dapat kerja dekat MARA (walaupun time interview saya cuma bawak sijil SPM, post yang saya dapat ni requirement dia Diploma..hahhaha rezeki!)

20 Julai 2009, bermula lah hidup saya sebagai seorang akak gomen yang kerja dekat MARA...
time kerja dekat MARA pun, 3 bulan saya tak ada Diploma lagi...26 Oktober 2009 baru la saya officially grad! yeay! then saya pun kerja la dengan MARA sampai sekarang...

Jadi, setelah menaip panjang2 ni...saya simpulkan dekat sini...based on pengalaman saya...saya dah berjaya mencapai visi saya semasa masih belajar dan praktikal yang saya akan berkerja dulu then baru sambung study...kan?
setelah setahun berkerja..saya pun memulakan langkah untuk sambung degree...saya buat EPJJ...bukan mudah nak buat EPJJ tau! komitmen kena tinggi..semangat pun kena kental..if not, awak tak  akan kuat untuk teruskan...

bagi saya, ada bagusnya bila kita berkerja dulu, kemudian baru sambung belajar...in my class, ade pelbagai jenis profession and orang...so pemikiran kita lebih luas...corak pembelajaran pun tak sama macam kita masa time Diploma, banyak main...no..no..dah tak ada tu semua...bila belajar EPJJ ni, saya semakin matang dalam menguruskan setiap perkara di dalam kehidupan saya...saya semakin nampak apa vision saya untuk hidup saya pada masa hadapan...

jadi, sepanjang 3 tahun berkerja ni...ramai la saya jumpa adik2 praktikal...yang masing2 masih tak ada hala tuju lagi..tak tau apa nak buat bila dah abih praktikal...bila saya tanya, lepas praktikal nak sambung study or keja..masing2 pandang saya blur...then tanya kat saya, kalo kerja..boleh ke nak survive? sebab ada Diploma aje...heyho! mesti la boleh! aku ni pun ade Diploma je kot skrg ni! adoiyai! orang da semakin memandang rendah pada Diploma sebab dah ramai sangat yang ada degree kot! hurmm...nilai Diploma dah macam SPM da skrg ni...kalo camtu, SPM tu sama nilai dengan ape? PMR? haish!

wahai adik2, yakin lah pada diri sendiri...kenapa perlu takot untuk membuat sesuatu perubahan?
kerja tu menakotkan ke? tak la...kerja ni akan beri awak satu pengalaman dalam hidup...
tak semestinya bila awk dah berkerja, awak dah tak boleh nak sambung belajar...
memang kita telah di ajar oleh ibu bapa dan masyarakat supaya menitik beratkan soal pelajaran...
"Awak kena dapat A semua dalam mata pelajaran time exam! kalo tak gelap masa depan awak nanti!"
aiyo! kenapa kita mesti nak letakkan unsur2 negatif macam tu dalam pikiran anak2?

Tau tak, setiap kali keluar result UPSR atau PMR, berapa ramai ibu bapa yang bersungguh2 nak anak dorg masuk MRSM, tapi tak dapat! sebab kuota untuk MRSM tak banyak...tapi student yang apply 3 kali ganda dari bilangan kuota untuk MRSM...haa..bayangkan berapa ramai budak2 yang pandai sekarang ni...
jadinya dekat IPTA, dah terlalu sesak dengan orang yang sangat bijak dan pandai di dalam pelajaran...tapi setiap orang yang bijak dan pandai ni, dia ada pengalaman dalam berkerja tak?

Tau tak kenapa ramai graduan yang jobless sekarang ni? bukan dorang  tak pandai...and bukan jugak dorang memilih kerja...dan tak semestinya dorang tak berusaha untuk dapatkan sesuatu pekerjaan tu...
dorang ada qualification yang cukup perfect untuk dapatkan sesuatu jawatan...tapi satu perkara je yang dorang tak ada...PENGALAMAN BEKERJA...sebab tu la...ramai yang tak dapat kerja sampai sekarang ni...dan sebab tu la saya memilih untuk bekerja dulu, kemudian baru saya sambung study...

Dan nasihat saya kepada adik2 praktikal dekat luar sana...
lepas abih praktikal dan awak dah grad, cuba dapat kan apa sekalipun peluang dan ruang untuk bekerja...walaupun awak hanya cashier dekat hypermarket ataupun jurujual barang ataupun promoter barang...INGAT! setiap kerja ada value dia...mungkin awk akan rasa down sebab semua orang ada kerja best, tapi awk kerja macam tu je...awk kena percaya yang setiap orang nasib dia lain2, rezeki dia pun lain2...
Sentiasa ingat Tuhan, dekatkan diri dengan Allah...dan berserah saja kepada-Nya...setiap rezeki yang diberikan, ada seribu satu nikmat...
Setiap peluang yang telah diberikan...jangan lepaskan...sebab tak semua orang bernasib baik macam kita...
Tak semestinya awak belajar pandai2, tapi bila dah abih study, awak akan terus dapat kerja hebat2...jgn terlalu taksub dengan cerita2 drama yang ada dekat TV tu..asal blaja je, then grad, trus ada ofis sendri, rumah besar, kereta besar...kita hidup dan berpijak pada bumi yang nyata...kehidupan selepas belajar dan berkerja adalah kehidupan yang berbeza...carilah pengalaman banyak2...InsyaAllah semuanya akan dipermudahkan...
Take Care!

6 comments:

  1. blog sgt best untuk dibaca..nice blog..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum. sy nk tanya, awk amik kos ape ye? kt umw dapat elaun x? dan cmne environment dia?

    kalau tak keberatan, tolong reply kt email sy. aiko_suzuki2002@yahoo.com

    terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam,
      Sorry awak sebab lambat reply...actually for your info, saya practical dekat UMW tu bukan saya yang mintak, tapi my advisor yang uruskan...advisor masa dekat UiTM dulu...dekat UMW memang dapat elaun, RM370 monthly kalo tak silap saya la... environment memang sangat best! rasa macam betul2 bekerja dekat sana...

      Delete
  3. Assalam...boleh tak sy nak tnye...awk ambil course ape ye dkt uitm? Kalau bidang intrnational business boleh tak nak apply di umw tu?

    ReplyDelete
  4. Assalam...boleh tak sy nak tnye...awk ambil course ape ye dkt uitm? Kalau bidang intrnational business boleh tak nak apply di umw tu?

    ReplyDelete