Home

Wednesday, February 1, 2012

Berangan...

Weehhuuu....
Assalammualaikum,
Salam Sejahtera kepada semua...

Wow! agak lama gak la saya tak berkesempatan nak update this blog...
Kesibukan yang telah melanda diri ini...huhuhu

Semua orang suka berangan kan?
Tapi ada orang cakap berangan tu tak elok...sebab kita cuma angan kan sesuatu yang tak tercapai...
Eh! salah tu...sape kata berangan tu tak elok? memang lah orang selalu kata, berangan macam mat jenin...salah ke jadi mat jenin??

Perasaan atau tidak, sejak dari kita kecik lagi mak ayah selalu tanya..."adik nanti dah besar nak jadi ape?"
Pastu kat sekolah, Cikgu pulak tanya "Murid2, dah besar nanti nak jadi ape?" or "apa cita2 awak bila dah besar nanti?"
Haa...bukankah cita-cita tu part of 'angan-angan'?? sebabnya kita bercadang, merancang or senang cita berangan untuk menjadi sesuatu yang kita sendiri belum pasti akan tercapai atau tidak...kan??

So, salah ke berangan tu?? tak salah...kadang-kadang, dari angan-angan tu la terciptanya usaha untuk terus mencuba sehingga berjaya...betul tak?
Kita back balik pada tajuk utama entry ni...kisah pasal berangan...
Saya, tiap2 pagi akan naik LRT Kelana Jaya ke stesyen LRT Masjid Jamek...masa on the way tu, mata saya ligat melihat bangunan2 sekeliling...saje je la nak cuci mata bagi ilang mengantuk...
Then bila dah hari2 macam ni...tiba2 tercetus la pulak idea untuk berangan dalam kepala saya ni....
Ye la...banyak sangat bangunan2 yang dibina berasaskan nama pemilik or pengasas sesuatu perniagaan...
Contoh terdekat macam WISMA ALI BAWAL...dengar nama macam tak komersial kan? hahaha jangan pandang sebelah mata tau! kalau tak silap saya ada 2 or 3 bangunan WISMA ALI BAWAL ni...gempak kan??

Jadi, adalah terdetik di dalam hati kecil saya ni....
Kalau lah En. Ali Bawal ni boleh buat bisnes yang berjaya sehingga tertubuhnya WISMA ALI BAWAL (saya andaikan Wisma Ali Bawal tu, owner dia En. Ali Bawal ye...tak tau betul atau tidak...ANDAIAN SEMATA-MATA) so, why not kalau saya pun cuba untuk buat bisnes, then sampai boleh tubuhkan Yayasan or Pertubuhan sendiri sehingga ada banggunan sendiri...wahh!! mesti best kan?
Contoh: Wisma Quratu'aini atau pun Yayasan Pelajaran Quratu'aini...ermm..mungkin boleh jadi Rumah Qaseh Quratu'aini (untuk perlindungan anak2 yatim, warga tua atau mungkin boleh jadi shelter untuk kanak2 cacat dan kurang upaya)...wahhhh!!! jauh sungguh angan-angan saya kan?? wakakakkakakkaka

Tak pe, mungkin sekarang saya cuma berangan...tapi tak mustahil kalau satu hari nanti apa yang saya angankan akan berjaya saya kecapi...sape tau kan?? yang penting usaha, tawakal dan redha dengan segala ketentuan dari Illahi...kalau betul niat kita, betul usaha yang kita buat Insyaallah akan dipermudahkan segala urusan...perkara yang kita rasa macam mustahil, akan jadi tak mustahil jika dipermudahkan oleh Allah S.W.T.

So kawan2...jom kita start berangan...tapi jangan angan2 kosong je...angan2 biar dengan ilmu dan usaha..baru boleh berjaya...ok...daa....

No comments:

Post a Comment