Home

Tuesday, January 17, 2012

Bila Nak Kawin???


hasil kerja seni sendiri ye...sebab tu comot2! hakhakhak!

Salam,
Tengah saya duduk seorang dekat dalam bilik ni, tiba2 datang seorang cameraman ofis saya ni...
Dia tanya, " Cik N, awak ni pakai inai, pakai cincin emas...tapi bila nya nak jadi yang betul2 nye ni Cik N?"
Saya : " jadi yang betul2 apenye tu? saya tak faham..."
Cameraman : " yela...maksud saya, bila nya saya nak tengok Cik N naik pelamin, then pakai inai betul2, pakai cincin yang diberikan oleh insan yang tersayang..."
Saya : "owwhhhhhh!! hurrmmmm...ntah la...saya pun tak tau la bilanya...sabar lah eh? belum sampai waktunya kot!"
Cameraman : " jangan lambat2 Cik N, dunia dah nak kiamat dah ni...."
Saya : "err....okey! Insyaallah nanti bila dah sampai jodoh saya nanti, saya mesti akan jemput awak ye.." Sambil senyum pandang cameraman tu...

Hurrmmmm...bila di renung2 kembali apa yang cameraman ni cakap, mungkin ada betulnya....Dunia ni dah semakin ke arah AKHIR ZAMAN...pada bila2 masa dan ketika akan berlakunya perkara ini...memang perkara KIAMAT ni telah tertulis di dalam Al-Quran...nak atau tidak, memang kita akan tempuh jugak...tak kira pada masa itu, masih ada nyawa terkandung di dalam badan atau sudah lama jasad kita ni dah tak bernyawa lagi....sebab ini adalah sesuatu perkara yang pasti...

Cumanya, yang saya pelik, apa kaitannya dengan KIAMAT dan juga PERKAHWINAN? ye la...bagi saya la....lebih saya dahulukan untuk BERTAUBAT dan MENYESALI SEGALA DOSA DAN KESALAHAN...memang PERKAHWINAN tu satu daripada kewajipan...tapi kalo kita kawin cepat2 semata-mata sebab takotkan KIAMAT yang akan menjelang ntah bila...sedangkan DOSA2 YANG SEDIA ADA  ni tak masih lagi tidak dikesali dan belum tentu lagi diampunkan...adakah PERKAHWINAN yang harus kita kejar dulu, then baru nak BERTAUBAT? macam mana kalau kita tak sempat nak bertaubat, kemudian AJAL sampai dulu? hurmmm....

Yela, saya faham, mungkin dia sengaja nak mengusik saya supaya saya cepat2 kawin....
Cuba cakap dalam dunia ni, siapa orang yang tak nak kawin?
Orang gila pun teringin nak kawin jugak tau kalo ditanya dekat mereka....
Cuma, JODOH, PERTEMUAN, AJAL & MAUT tu semua di tangan Allah S.W.T.
Dia yang Maha Mengetahui segalanya...

Saya tidaklah hanya berserah tanpa adanya usaha...
Usaha sudah, berserah pun sudah...
Cuma mungkin masanya belum tiba lagi....

Nak kata calon tak ada...Calon nye dah ada...
Cumanya, biasalah...manusia ni mana ada yang perfect...mesti ada kekurangan dan kelebihan...
Kalau benarlah DIA telah tercipta untuk ku...DIA lah yang telah ditakdirkan untuk ku...
Dia yang telah tertulis sejak azali lagi adalah JODOH ku...maka, ku pohon...permudahkan lah segalanya...

Sekarang ni, orang tak duduk di tempat saya...
Orang cuma pandai cakap...tapi tak pandai nak gunakan bahasa yang baik2 untuk berbicara...
Orang tak pandai nak ambil hati orang lain bila bercakap, tau ikut sedap rasa dan sedap mulut tetapi akhirnya binasa...

2 comments: