Home

Wednesday, December 7, 2011

Hati Berbelah Bahagi

Saya tak suka perasaan ni! bila hati rasa berbelah bahagi...tak tahu nak pilih yang mana satu...mana jalan yang terbaik? Adoila! Kadang-kadang bila fikir, saya ni ke yang sendiri carik penyakit?  Orang selalu mengeluh bila dilanda musibah...bagi saya, itu bukanlah musibah...cumanya ia adalah dugaan yang Allah s.w.t berikan kepada umatnya untuk melihat ketabahan, kesabaran dan kegigihan hambanya di dalam menghadapi masalah...

Semua orang ada masalah tersendiri...macam mana dia menyelesaikan masalah tu, semuanya depends on apa masalah yang dia sedang hadapi...ada setengah masalah yang perlu dibawa berbincang...ada juga masalah yang tak boleh dibincangkan langsung...

Nasihat, tak semestinya semua orang akan terima nasihat yang kita beri...hurmm...life is not easy as we think...tapi, disebalik kesukaran tu, ada hikmah yang akan datang setiap kali kita bersabar dengan setiap dugaan...

Istiqharah adalah jalan yang terbaik untuk mendapatkan 'the best solution' di dalam apa jua persoalan atau masalah yang melanda diri...semua orang mahukan yang terbaik untuk diri sendiri mahupun orang yang terdekat dengan kita kan? tapi kita bukanlah SUPERMAN yang kuat dan mampu untuk lakukan apa sahaja untuk menenangkan & menyenangkan hati orang lain...kadang-kadang, HATI kita sendiri pun kita tak mampu nak jaga..inikan pulak asyik sibuk nak menjaga hati orang lain....

Senyuman manis di bibir terukir sentiasa...tapi kita tak tahu apa yang tersirat disebalik kemendungan wajah seseorang....HATI kita menangis, tapi BIBIR mengukir senyuman....bukankah kita menipu diri sendiri kalau macam tu? tapi perlu ke kita sentiasa menunjukkan kegusaran, kegelisahan dan juga kesakitan yang berada di dalam hati?

Hurrmmmm...bila bercakap pasal hati...benda ni menjadi sangat subjektif....saya sendiri masih dalam proses memahami hati dan kehendak saya sendiri...dan saya percaya, tak semua orang betul2 memahami diri sendiri...Mak saya pernah cakap, memang IBU BAPA adalah insan yang paling mengenali diri kita...sebabnya dari mereka lah, terhasilnya diri kita...dari mereka juga lah yang telah membentuk keperibadian kita...TAPI, manusia yang betul2 perlu memahami diri kita adalah PASANGAN kita sendiri...

Selalu orang cakap, tak kenal maka tak cinta...yeah! that's rite....tapi, perkataan 'TAK KENAL' tu terlalu luas skop dia...kadang-kadang kita kenal seseorang itu bertahun-tahun lamanya...tapi adakah kita betul2 serasi dan memahami orang itu??  Selalu orang cakap, dari bercinta tu lah akan datangnya keserasian...betul ke? bagi saya, bercinta lama mana pun...tetapi kalau masih tidak memahami kehendak pasangan masing2...asyik sebelah pihak mengalah...adakah itu dinamakan sebagai kesefahaman?

Sampai sekarang saya masih tidak dapat atau still tak temui APAKAH BENTUK KEFAHAMAN yang dimaksudkan tu?  Bila kita bersama seseorang, hubungan yang dijalinkan lama...tapi dalam hati masih lagi ada rasa TIDAK SELAMAT walaupun dari segi keperibadian, tiada cacat celanya pasangan kita tu...sentiasa bersama ketika susah dan senang...tetapi, masih di dalam hati ada terdetik SATU PERASAAN yang tak best! perasaan tidak selamat, rasa tertekan bila bersama, rasa masa hadapan yang akan gelap, terasa dianiaya...hurrmmm....adakah semua ini mainan perasaan aje atau pun sebalik nye?

Saya pasti, ramai yang pernah rasa macam ni....memang betul, semuanya kita serahkan kepada Allah s.w.t sahaja, Dia Maha Mengetahui segalanya...tapi jika hanya berserah, tapi tiada usaha dari diri kita sendiri untuk mencari jalan penyelesaian yang terbaik..haa..macam mana? huhuhu...tak ape la...saya berharap, bila sampai waktunya nanti...terbuka juga jalan untuk saya pergi mendapatkan yang terbaik untuk diri saya dan juga untuk masa depan saya kelak...

4 comments:

  1. npe ni dear??
    bkn main pnjg berjela plak entri kalini eh..

    ReplyDelete
  2. hurmm...hati belah bahagi la babe...huhu

    ReplyDelete
  3. ko pening sebab ko nk tau cerita sebenar kan?? eleh! ayat pancing je...ekekeke

    ReplyDelete