Home

Wednesday, August 10, 2011

Hikmah Ramadhan



Assalammualaikum kawan-kawan,

Ada cerita yang saya nak share sebenarnya...actually kisah benar la ni...benda yang jadi dekat saya baru-baru ni...so entry ni adalah kesinambungan daripada status saya dekat FB last thursday (4/8/11)...

On that day, sebenarnya saya rasa sangat penat, letih, mengantuk, tak ada tenaga, tak larat, dahaga ermm..ape lagi...macam-macam la yang saya rasa on that day...betul-betul saya rasa macam sungguh tak sihat la senang cerita...then kebetulan hari tu hujan lebat, lepas tu saya diarahkan oleh kawan saya untuk turun di stesyen LRT Kelana Jaya sebabnya beliau ajak saya berbuka sama-sama...maklumlah dah lama tak jumpa...

So, petang on that day tu...abis je office hour, kul 5 p.m. sharp saya dah punch out then berkejar ke stesyen LRT (Star) Bandaraya untuk ke LRT (Putra) Kelana Jaya...disebabkan laluan ke Kelana Jaya tu saya kena switch tren di stesyen Masjid Jamek, jadinya saya berkejar lah kesana cepat-cepat sebabnya stesyen Masjid Jamek tu memang sangat sesak...lagi-lagi peak hour camtu...semua orang berkejar untuk pulang ke rumah..dengan keadaan hujan lebat lagi..jalan jem...orang semua tak sabar untuk sampai ke rumah berbuka puasa bersama keluarga...maklumlah, baru seminggu berpuasa kan..hehehe

Sampai saje saya di stesyen Kelana Jaya, saya call kawan saya...tanya dia dah sampai di mana? dia kata dia baru gerak dari Klang! on that time dah pukul 6 ptg...saya mula la hangin, suruh saya balik cepat-cepat sebab takot jalan jem and tak ada tempat untuk berbuka..balik-balik kawan saya tu baru nak gerak dari Klang...saya pun tak paham kenapa dia pergi ke Klang on that time...sebabnya dia berkerja di Kelana Jaya..dalam fikiran saya,mungkin dari ofis dia terus jemput saya di stesyen LRT...tapi bila saya call,dia boleh pulak kata dia dari Klang...memang waktu tu saya dah rasa macam menyirap dah darah...dah hangin satu badan dah...hehehe

Ye la..badan tak berapa nak sihat...lepas tu sebabkan nak penuhkan jugak permintaan sahabat yang dah lama tak jumpa, saya ketepikan jugak la rasa tak sedap badan tu kan..dengan harapan biarlah perjalanan hari tu berjalan dengan lancar...alih-alih dia pulak yang melambatkan keadaan..dah lah baru bertolak dari Klang..lepas tu nak menghala ke arah Kelana Jaya...dengan keadaan hujan lebat, jalan jem teruk...agak-agak sempat ke nak sampai sebelum berbuka??? memang confirm tak sempat punya kan? kan? saya pulak dah tak larat nak tunggu...kawan saya beriya-iya pujuk saya supaya tunggu dia datang..saya dah nak marah je rasa time tu...dah fikir nak amik teksi or bas balik Shah Alam je...tapi tengok keadaan trafik, jalan jem teruk..nak naik tren then patah balik ke KL Sentral untuk switch ke tren KTM Komuter pun rasanya macam tak sempat jugak..so finally saya decide untuk tunggu je kawan saya tu sambil memujuk diri sendiri supaya saya tak marah dekat dia...

Saya tunggu sampai la dekat pukul 7.05 ptg...saya decide untuk pergi ke 7 eleven then beli air untuk buat berbuka...lepas tu saya tunggu lagi dekat bawah tempat org drop off...sambil berdiri tu, saya pandang dekat orang sekeliling tu macam semua orang dah kecik je!! hangin je satu badan rasanya...sebab kena tunggu lama-lama dengan keadaan sejuk nya lagi...saya rasa macam nak menjerit maki-maki orang la time tu...haaa! sampai macam tu sekali perasaan saya...dahsyat kan?? padahal saya ni bukanlah seorang yang panas baran ataupun mudah marah...mungkin di kala itu Tuhan menguji kesabaran saya...

Lagi 5 minit untuk sampai waktu berbuka, adik dua orang budak perempuan...kecik molek aje orangnya...saya agak yang perempuan tu mungkin sekolah menengah dan adiknya mungkin dalam darjah 4 or 5 macam tu la..kedua-duanya berpakaian kemas, memakai tudung sambil datang dekat setiap orang...dekat tangan yang kakak tu, dia ada pegang 1 bekas bungkusan kecik-kecik...dalam hati saya, terdetik ''ni mesti nak mintak sedekah la ni..mentang-mentang lah sekarang ni bulan puasa, lepas tu orang-orang Malaysia ni kan baik hati semua nya...rajin tangan tu memberi sedekah..haish! kenapa la budak dua orang ni mengemis? Dua-dua cantik and sihat belaka tubuh badan..hurmmm" bisik hati saya sendiri sambil pandang dengan pandangan yang tajam dekat budak perempuan dua orang tu...maklumlah, hati tengah panas...so pandang orang pun macam nak makan je la kan...

Then, budak perempuan dua orang tu datang dekat depan saya...sambil tersenyum manis...saya pulak boleh buat pandangan kosong je dekat mereka berdua, tapi tangan saya dah ready pegang duit RM1 tiga keping untuk bagi dekat dorang berdua....tapi bila dorang sampai je, sambil tersenyum-senyum dekat saya, then yang kakak tu cakap dekat saya..."Assalammualaikum miss, do you want a free dates for breaking your fast?" muka saya terus berubah bila dia cakap macam tu...berubah bukan sebab ape...bukan sebab saya terkejut dia cakap bahasa inggeris dengan saya...saya terkejut dan termalu dengan diri sendiri...sebabnya saya dah bagi bad perception dekat mereka berdua..saya baru pandang tanpa tahu niat dorang berdua, saya terus jump to the conclusion yang mereka berdua datang untuk mengemis...saya dah stereotype dekat mereka...dan saya rasa sangat bersalah sebab dah salah faham tujuan dorang tu..huhuhu

Bila mereka berdua tu dah offer dekat saya bungkusan kurma tu, saya dengan segera dekatkan diri saya dekat dorang berdua then menyambut huluran bungkusan kurma dari tangan mereka berdua sambil membalas senyuman dorang berdua...then saya pun ckp "Thank's a lot ye adik-adik"..mereka berdua mengangguk dan senyum kembali dekat saya sambil berlalu pergi ke arah orang lain yang ada dekat situ...saya terkesima sekejap sambil memegang bungkusan kurma tu...sambil menenangkan hati yang dihantui dengan perasaan amarah tadi...saya rasa menyesal sebab terlalu mengikut perasaan marah saya sampaikan orang berbuat baik dekat saya pun saya boleh pandang serong pulak dekat dia...huhuhu 

Dekat bungkusan kurma tu, ada tertulis satu note...short, nice and simple je note tu..

closed up short note yang terdapat di dalam bungkusan kurma tu...

| Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: " Mahukah aku tunjukkan kepada kamu pintu-pintu kebaikan? 
Puasa yang merupakan perisai, sedekah yang memadamkan dosa seperti air yang memadam kan api.  
dan solatnya seseorang itu pada tengah malam"
(riwayat Ibn Majah dan Al-Tarmizi, Hadis Hasan Sahih)
p/s: Selamat berbuka !!! ;')|


inilah la bekas bungkusan kurma tu..kurmanya saya dah makan..hehe
 
Bila saya baca, hati saya terus jadi sejuk dan tenang...then bila saya pandang sekali lagi budak berdua tu, mereka masih memandang saya sambil tersenyum dan melambai tangan dekat saya...saya membalas senyuman dorang sambil mengangkat tangan membalas lambaian dorang berdua...then azan maghrib pun berkumandang...saya dengan perasaan yang bercampur baur, hilang sudah perasaan marah-marah dan hangin satu badan tadi...tapi perasaan yang timbul adalah, perasaan bersalah sebab stereotype dekat budak berdua tu, then rasa bersalah dekat diri sendiri sebab tak menahan perasaan amarah tu..terlalu ikutkan perasaan hati dan nafsu marah sampaikan boleh memandang serong terhadap orang yang berbuat kebaikan...huhuhu insaf terus rasanya...

Sambil termenung dan menunggu kawan saya yang stuck dekat jem tu, saya minum air yang saya beli tadi sambil mengunyah kurma yang diberi adik berdua tu....beberapa minit kemudian, kawan saya pun sampai...saya pergi ke kereta dan sempat saya mengerling dekat budak berdua tu...mereka masih memerhatikan saya sambil tersenyum...saya pandang mereka, membalas senyuman dan melambai sekali lagi dekat mereka berdua...kawan saya yang sampai lambat ni, berpuluh kali minta maaf dekat saya...sebabnya dia lambat datang dan buat saya menunggu hampir 2 jam di stesyen tu....saya dengan senyuman di bibir, saya bagi kawan saya air...then saya suruh dia berbuka dulu puasanya...kawan saya terkejut dengan perangai saya yang tiba-tiba berubah tenang, sebabnya sebelumnya tu saya bising-bising gak la dekat dia sebab buat saya menunggu lama sangat...then kami terus ke Subang Parade then teruskan perancangan untuk berbuka di Nando's...

Saya sangkakan yang saya akan memberikan sedekah dekat mereka berdua tu, tapi perkara sebaliknya pulak yang berlaku..budak berdua tu la plak yang sedekah dekat saya...hahahahahahha tak perlu wang ringgit pun...cukuplah dengan hanya sebiji kurma dibungkus kemas di dalam plastik berserta satu note hadis untuk tatapan...pengajaran yang sungguh hebat untuk saya...next time saya tak nak marah-marah lagi...orang yang bersabar tu, memang tak pernah rugi...so tak rugi kalau saya menjadi seorang yang penyabar kan? hehe

~pic taken on thursday 4/8/11 ~
muka sungguh letih on that day...mata bengkak kurang tido...muka pucat...hurmm...mungkin sebabkan faktor-faktor ni yg membuatkan saya hilang sabar tu kot..huhu

Sekian dari saya...selamat berpuasa semua...semoga dengan berpuasa, kita semua dapat menahan bukan setakat lapar dan dahaga, malah dapat menahan nafsu yang pelbagai di dalam diri...

2 comments:

  1. amboi......rajen cik kak ni menghupdate belog yer...! huuu .. c.u tommorow..!

    ReplyDelete
  2. dah bohsan dgn fb la babe...owrite2...get ready to beradu suara esk! wakakakka ey, susah seyh nk nyanyi lagu raya ni...adoiyai! mgkin sbab lagu ni tak familiar kot...

    ReplyDelete